Årets Pressfotograf 2013

Årets Pressfotograf 2013

Magnus Wennman (Aftonbladet)

Juryns motivering
Någon har sagt att alla bra fotografer är stora humanister. Att de har hjärtan som har förmåga att filtrera bort dumhet, girighet och ondska. Det som blir kvar är det som är värt att lägga ner tid och energi på.

Årets fotograf i Sverige år 2012, Aftonbladets Magnus Wennman, tillhör den grupp fotografer som ser berättandet som viktigare än kameran och människorna som viktigare än bilderna.

För honom är berättelsen alltid överordnad. Den ömsinta berättelsen om tanterna, den poetiska kortfilmen om hemlöse Matte, råttornas vän, som låter Stockholms vilda gnagare värma sig vid hans fötter i sovsäcken, de osentimentala bilderna från den amerikanska trailerparkeringen och bilderna på porrfilmsdrottningen Puma Swede som också kommer att bli tant en gång. I de bilderna syns viljan att berätta. Det är bilder som har mycket att säga om den som finns framför kameran men också mycket om den som finns bakom.

Magnus Wennman har ägnat ganska precis halva livet åt bildjournalistiken. Först på DalaDemokraten och sedan 2001 på Aftonbladet. Han har en meritlista lång som en underarm trots sin relativa ungdom. Han har jobbat i ett 50-tal länder och under sina 34 år har han hunnit med att ta hem ungefär allt som går att vinna i Årets bild-sammanhang, inklusive två tidigare titlar som Årets fotograf.

Dessutom en hel rad internationella utmärkelser. Han är en fotograf som brinner för berättandet. Att berätta om de osynliga och de väldigt synliga. Om romer i sitt Big Camera-projekt och om de åldrande skönheterna i den amerikanska Miss Senior Sweetheart. Och om de alldeles vanliga människornas reaktioner på Barack Obamas seger i USA:s presidentval.
Och jag tror att Magnus Wennman är den sortens fotograf som hade roligare tillsammans med Miss Senior Sweetheart än med Barack Obama.

Tänk om ingen skulle berätta. Om hur det faktiskt står till, om hur människor lever, dör och älskar. Om ingen berättade om konsekvenserna av den politik som förs och den girighet som sprider sig som en löpeld.
Och om människors drömmar och villkor.

Om ingen vill ge oss de bilderna, de berättelserna.
Då skulle det bli tomt. Och farligt.
Det vet Magnus Wennman.

Bengt Nilsson
Y&Y media